ICC - internasjonalt båtførersertifikat

ICC – Internasjonalt Båtførersertifikat

ICC (International Certificate of Competence) er et praktisk tillegg til båtførerprøven slik at du får utstedt et internasjonalt båtførersertifikat. Sertifikatet gir deg rett til å føre fritidsbåt i andre land som har akseptert ICC som båtførerbevis.

Dersom du trenger litt påfyll av kompetanse før praktisk utsjekk leverer Vannsprut forberedelseskurs til ICC både for teori og for praktiske øvelser på vannet.

Her finner du informasjon om den praktiske prøven i ICC. (word)

Hvilke land er med i ordningen?

I dag er følgende land tilknyttet ICC. (unece.org)

Det er i tillegg land som ikke er med i ordningen, men som allikevel vil kunne stille krav til ICC eller akseptere det som gyldig førerdokumentasjon for fritidsfartøy.

Sjøfartsdirektoratet anbefaler på generelt grunnlag at personer som skal reise utenlands, og som planlegger å leie fritidsbåt, kontakter det aktuelle lands sjøfartsadministrasjon og utleier, for å avklare eventuelle krav til ICC.

Hva er kravene for å få utstedt ICC?

Det er 3 krav som må oppfylles før man kan søke om ICC:

  1. bestått båtførerprøve eller et annet kvalifikasjonsbevis.
  2. bestått praktisk utsjekk hos tilbyder godkjent av Sjøfartsdirektoratet. Her må ett av disse alternativene må være oppfylt:
    1. Praktisk prøve ICC (motorbåt, seilbåt eller begge deler). Hvilket fartøy den praktiske prøven avlegges på vil gjenspeiles i rettighetene på sertifikatet.
    2. Praktisk utsjekk fritidsskipper (kvalifiserer til ICC for motorbåt)
  3. egenerklæring om helse. Det kreves ikke en egen helseattest.

Dekkoffisersertifikat (D6-D1) og fritidsskippersertifikat (D5L/A) kvalifiserer til utstedelse av ICC for motorbåt. For å få ICC for seilfartøy må du avlegge praktisk prøve på seilbåt.

Det er Norsk Test som utsteder ICC på vegne av Sjøfartsdirektoratet. Spørsmål om søknad til ICC kan rettes til Norsk Test. 

Hvilke ulike typer ICC-sertifikat finnes?

ICC finnes i to varianter: kystsertifikat og kanalsertifikat, hvor kanalsertifikatet var det opprinnelige sertifikatet.

I Norge er det ikke mulig å ta kanalsertifikatet. Bakgrunnen for dette er at vi ikke har kanaler i Norge som krever kjennskap til CEVNI. Når Norge vedtok resolusjonen i 2011 ble det derfor heller lagt prioritet på kystsertifikatene.

Hvilket fartøy den praktiske prøven for ICC-kystfarvann avlegges på (seilbåt eller motorbåt) vil gjenspeiles i rettighetene på sertifikatet.

Hvilke båter kan jeg kjøre med et ICC-bevis?

ICC gir de samme rettighetene som et vanlig båtførerbevis, altså norske fritidsbåter inntil 15 meter med max hastighet på 49 knop.

Merk at når du er i utlandet må du også forholde deg til regelverket i det landet, og landet er ikke forpliktet til å gi deg de samme rettighetene.

Du bør alltid ta kontakt med myndighetene i det landet du skal besøke for å finne ut hvilke krav til sertifikat som gjelder.